dag 8: Vraag en antwoord - Reisverslag uit Kusatsu, Japan van Siebrand Anna - WaarBenJij.nu dag 8: Vraag en antwoord - Reisverslag uit Kusatsu, Japan van Siebrand Anna - WaarBenJij.nu

dag 8: Vraag en antwoord

Door: anna (en siebrand)

Blijf op de hoogte en volg Siebrand

01 September 2015 | Japan, Kusatsu

Omdat ik over vandaag niet zoveel te vertellen heb, maar eens wat antwoorden op vragen die me gesteld zijn (zowel hier als op facebook) en vragen die ik zelf heb bedacht.

1. Dit appartementje waar jullie nu zitten, blijven jullie daar het hele jaar wonen?
Nee, dit is een tijdelijk appartementje. We zijn op dit moment in contact met een bedrijf dat ons gaat helpen met allerlei regeldingen (appartement, bankrekening, etc) en kunnen hopelijk binnenkort op appartementenjacht met/via hen!
Ons 'vaste' appartement zal waarschijnlijk in Kyoto zijn, aangezien dit een grotere en interessantere stad is dan Kusatsu, waar we nu zitten.

2. Hoe ging/gaat het met ons bioritme?
Anna: ik had de dagen na de reis wel last van wat vermoeidheid maar dat viel me eigenlijk alles mee. Waar ik het meeste moeite mee had was het verschuiven van mijn eetpatroon. Ik had de eerste dagen op de eettijden hier vaak helemaal geen trek en op de Nederlandse eettijden juist wel. Dat heeft zich inmiddels aangepast en ik ben sinds een dag of 3/4 helemaal bij!
Siebrand: Eigenlijk geen jetlag, maar wel moeite met 'bijslapen'. Ik had in het vliegtuig weinig geslapen en omdat ik direct ging werken kon ik dat niet echt inhalen.

3. Wat zijn de gekste dingen aan Japan/Japanners tot nu toe? De grootste cultuurshock?
Anna: Wat ik lastig vind, maar dat heeft met Siebrand en mijn klefheid te maken, is dat openbare affectie niet gewaardeerd word. Handje vasthouden in het openbaar kan nog net, maar meer dan dat wordt echt niet op prijs gesteld. Nou zijn wij ook niet overdreven klef, maar toch.. Lastig.
Oh, en de portie grootte! Ik dacht, die Japanners zijn klein, die eten vast ook niet zo heel veel.. Fout! Ze eten hier drie maaltijden per dag, waarvan 2/3 warm. En met maaltijden bedoel ik ook grote maaltijden! Ik lunch niet zo vaak buiten de deur, maar met avondeten heb ik vaak moeite mijn maaltijd op te krijgen! Terwijl het vrouwtje van 1.55 naast me die van haar moeiteloos naar binnen schuift en nog om een tweede portie rijst vraagt. Gewenning of iets anders? Ik weet het niet.
Siebrand: Dat je heel goed moet opletten met wat je zegt. Zodra je om iets vraagt en je alleen maar wil weten of het mogelijk is: bijvoorbeeld om ergens een fiets te huren, moet je er niet gek van opkijken als hier vijf of meer man bijgetrokken worden om tot een goede oplossing te komen terwijl een simpele 'nee', of 'ik weet het niet' ook prima was geweest. Ik voel me dan lichtelijk bezwaard soms en vind het lastig om in te schatten wat ik kan vragen en wat beter niet.

4. Hoe is jullie meubelsituatie inmiddels?
We hebben inmiddels een (soort van) tweepersoonsbed, namelijk 2 (bijna) even hoge éénpersoonsbedden die we aan elkaar gemaakt hebben met tie-wraps.
Van het derde bed heeft Siebrand een soort van bank gemaakt. De lattenbodem van dit bed bestaat namelijk uit 2 palletachtige dingen, dus hebben we er eentje uitgetild en die in de andere gezet, waardoor je een rugleuning krijgt. Op deze bank hebben we onze dekens gelegd (daar is het toch veelste warm voor) en de combinatie zit best aangenaam!
Ik ga donderdag onze twee stoelen ophalen bij de Nitori. Dat wordt nog een flinke wandeling met twee stoelen, maar goed, moet lukken! En anders app ik Siebrand wel ;-)
En zondag kunnen we onze tafel ophalen!
Vanaf dan zijn we redelijk voorzien qua meubels, in elk geval voor ons tijdelijke appartementje.

5.Wat is het raarste dat jullie daar hebben gegeten?
Anna: Voor mij zijn dat zeker weten de octopusballen! Brrr.. Nee, over het algemeen is het eten echt lekker! Al denk ik soms ook gewoon niet al te hard na over wat ik nou precies zit te eten, daar blijft het vast lekkerder van ;-)
Siebrand: Octopusballen en kippennek en -hart.

6.Wat missen jullie?
Anna: Theeeeeeee! Alhoewel hier overal lekkere ijsthee te krijgen is (en met ijsthee bedoel ik ongezoete, gekoelde groene/zwarte thee) heb ik bij de supermarkt nog geen lekkere thee weten te scoren.. De twee soorten (zwarte thee) die ik tot nu toe geprobeerd heb waren nogal bitter en smakeloos. Daarnaast zou ik wel weer eens een bruine boterham met kaas lusten, maar dat is geen noodzaak, thee wel!
Siebrand: De vrijheid die je hebt met een auto, alles doen we hier met het ov, of wandelend (en dat is soms nog best een eind)

7. Hoe ziet een gemiddeld ontbijt er bij jullie uit?
Dat verschilt echt enorm. We hebben nog niet echt een standaard. De Japanners zelf eten of plakrijst met een stukje vis en gefermenteerde bonen of dikke witte toast met eieren/jam/weet ik veel wat.
Wat wij de afgelopen dagen hebben gegeten is het volgende:
-buffet bij het hotel, met japanse dingen en interpretaties van Europese dingen, waarbij we van allebei de secties wel iets namen
-toast met jam/honing
-rijst, komkommersalade en een bentoboxje
-toast met roerei en ham
-kant en klare toast gevuld met pindakaas/tonijnsalade/ham

Voor morgen gaan we weer voor Japans, met opwarmrijst (pakjes die hopelijk te magnetronnen zijn), vis in panko en gebakken courgette.
Dat wordt dus op tijd op staan om te koken XD

Mochten jullie nog vragen hebben, stel die vooral (hier of op facebook) en dan zal ik over een tijdje weer een V&A doen!

  • 02 September 2015 - 06:48

    Iris:

    Jullie zijn al helemaal aan het wennen! Leuk om te lezen, en zo leer ik ook nog eens wat over de cultuur (naast anime). Anna kan je geen groene thee met gebrande rijstsmaak krijgen? Die vind ik altijd erg lekker, maar geen idee of dat "echt" Japans is ;-) Veel knuffels van deze trouwe lezer <3! Xxx

  • 02 September 2015 - 15:40

    Anne Fluitman:

    Ik heb ook van mensen gehoord dat de zwarte thee daar echt niet lekker is... en groene thee heel iets anders dan wij gewend zijn. Misschien toch iemand vragen om een care package te sturen/brengen? Thee is immers Belangrijk.

    Dat je publiekelijk niet echt affectie mag tonen lijkt me echt super lastig ja. Soms heb je daar gewoon behoefte aan. Merken jullie dat er andere standaarden worden gehanteerd voor jullie als westerlingen dan voor Japanners onder elkaar?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Siebrand

Actief sinds 25 Aug. 2015
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 7066

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2015 - 02 Oktober 2015

Japan deel 1

Landen bezocht: