het Biwa meer - Reisverslag uit Kusatsu, Japan van Siebrand Anna - WaarBenJij.nu het Biwa meer - Reisverslag uit Kusatsu, Japan van Siebrand Anna - WaarBenJij.nu

het Biwa meer

Door: anna

Blijf op de hoogte en volg Siebrand

30 Augustus 2015 | Japan, Kusatsu

– dag 6 (zondag 30)
Zoals eerder gezegd was ik van de week op zoek geweest naar leuke dingen om te doen dit weekend. Na een rustige start (redelijk westers ontbeten vandaag: hele dikke witte toast met boter en honing/jam) was het plan om naar het Biwa meer museum te gaan. Nou rijden daar geen treinen heen, dus moesten we gaan uitzoeken hoe het Japanse bussysteem werkt.

Ik zal eerlijk zeggen dat we na vandaag nog steeds niet precies weten hoe het werkt, maar dankzij google translate hebben we de juiste bus weten te pakken! (mocht je ooit naar Japan gaan, google translate is een levensredder!! je opent de app, maakt een foto van wat je wilt vertalen, de app zoekt naar japanse tekens, jij highlight de tekens die je vertaalt wilt hebben en dat doet ie. Niet altijd perfect, maar bijna altijd goed genoeg om te weten wat er ongeveer staat)

Het Biwa meer museum is een heel groot museum over de geschiedenis en de wezens van het Biwa meer. Wat is het Biwa meer? Nou dat giga meer waar Kusatsu naast ligt (zie google maps). Omdat we redelijk vroeg opgestart waren zijn we bij het museum eerst lekker gaan lunchen. Siebrand had een kom met rijst met daarop allemaal lekkere dingen (ei, varken in panko, dat soort dingen) en ik had dit (zie foto). De limonade was afschuwelijk, maar eigenlijk best lekker (volgens google translate was het meloen limonade, maar dat heb ik er niet in herkent). Mijn eten bestond uit een soepje met daarin redelijk neutrale noedels en twee verschillende vissoorten in panko.

Na deze uitgebreide lunch was het museumtijd!

Het museum bestond uit 4 verschillende vleugels: de geologische geschiedenis van het Biwa meer, de menselijke geschiedenis bij het Biwa meer, ons leven en onze omgeving en het aquarium. Eigenlijk waren ze allemaal wel interessant, zelfs al konden we geen van de beschrijvingen lezen (gelukkig hadden we wel een 12 pagina's dik Engels boekje gekregen met wat uitleg). Ik vond zelf het aquarium het gaafst, daar hadden ze allemaal vissoorten die in het meer leefden (onder andere een meerval van meer dan een meter lang!).

Na het museum vonden we het allebei wel leuk geweest. Het was een drukke week vol met dingen die geregeld en gedaan moesten worden. Dus vanavond zijn we lekker thuis gebleven. Ik had eerder al 'noodvoedsel' gekocht, een paar bakken instant noodles, voor het geval dat de winkels een keer dicht zouden zijn (weten wij veel wanneer er feestdagen zijn) en die hebben we lekker opgegeten terwijl we op onze kussentjes hingen (we hebben bijna stoelen!!) en anime keken.

Zo. Nu ben ik weer bij.. Pff, wat een getyp en wat een hoop om te lezen. Ik zal mijn best doen beter bij te blijven, maar kan niets beloven ;-)

• 31 Augustus 2015 - 10:03

Constance:

Wat een belevenissen. Dapper dat je zo op pad gaat Anna en van alles en nog wat uitzoekt/ontdekt!
    Geweldig om zo met jullie mee te ervaren wat en hoe Japan is.

Jullie weten niet hoe ik elke dag weer uitkijk naar jullie Blog!
    Geniet er echt van!

• 31 Augustus 2015 - 11:02

Anne Fluitman :

Hey meis,
    Wat een verhalen zeg! Bizar, zo'n land waar je niemand verstaat en niets kan lezen. En super dapper hoe je er in springt. Net alle blogjes gelezen en ben helemaal onder de indruk van jullie. Echt avonturen. Been heel benieuwd naar alle dingen die er nog aan komen.

Wat zijn nu de gekste dingen aan Japan of Japanners tot nu toe? De grootste cultuur shock?

Hele dikke knuffels uit Nederland,

Anne

• 31 Augustus 2015 - 20:08

Just:

Lieve Anna en Siebrand, wat een verhalen en belevenissen ! Complimenten voor jullie aanpassingsvermogen ! Wat een hoop gedoe om je appartement bewoonbaar te maken, vanuit het bedrijf hebben ze kennelijk geen idee wat er nodig is om een beetje te kunnen wonen ! Ik begin wel nieuwsgierig te worden naar het eten !
    Erg leuk om zo van jullie belevenissen op de hoogte te blijven ! Kus