moeilijkheden en verassingen - Reisverslag uit Kusatsu, Japan van Siebrand Anna - WaarBenJij.nu moeilijkheden en verassingen - Reisverslag uit Kusatsu, Japan van Siebrand Anna - WaarBenJij.nu

moeilijkheden en verassingen

Door: anna

Blijf op de hoogte en volg Siebrand

26 Augustus 2015 | Japan, Kusatsu

Dag 2 en er is al zoveel waar ik over wil schrijven! Het eten (van de duizenden soorten snoepgoed die ik nog nooit eerder heb gezien, tot het complete gebrek aan bruin brood), de kleding, de winkels, de mensen, de geluiden (Japanners lijken dol op geluidjes. Bij de roltrap, in schoenen, bij het stoplicht, in de winkels etc) en nog veel meer.

Maar wat me het meest bezighoud is het gevoel van niet thuishoren, van alleenheid.
Niet dat ik alleen ben, dat ben je hier volgens mij nooit! maar ik versta niemand, kan zelf maar 3 zinnetjes/woordjes Japans en kan hier niets lezen.

Nou hoor ik sommige mensen denk: 'Nou en? Als ik op vakantie ben ik Frankrijk/Spanje/Griekenland kan ik dat ook niet!' En dat is zeker waar. Maar daar heken je de letters op de borden nog (ja, zelfs in Griekenland, want als ik het me goed herinner van vroegere vakanties, staan op de borden daar naast het Grieks ook dingen op in het Europese alfabet) en als je letters herkent is het ook makkelijker om woorden te onthouden. Zo leer je al snel wat de woorden voor bier, wijn en andere lekkere dingen zijn.
Hier probeer ik iets te lezen en alles wat ik zie is een groepje tekens, die voor mijn gevoel allemaal op elkaar lijken. Zelfs al leert een ober (die toevallig een paar woordjes Engels kan, wat ook lang niet altijd het geval is!) mij welke tekens het woord bier vormen, dan nog is de kans groot dat ik dat morgen weer vergeten ben!!
Ik heb wel google translate met foto functie, dus als ik internet heb kan ik een foto maken en die vertalen door de tekst die ik in het Nederlands/Engels wil hebben aan te strepen. Maar die functie werkt alleen met internet en er is hier niet zoveel gratis wifi te vinden. Dus op dit moment kan ik daar alleen gebruik van maken in het hotel.

We zijn aan het kijken of we een data simkaart kunnen fixen, dus misschien dat dit binnenkort beter wordt, maar voor nu zorgt het voor hilarische situaties!

Ik was vandaag door Kusatsu aan het zwerven (winkels aan het kijken en de omgeving een beetje leren kennen) en kwam bij het A-square. Dit is een plein (nou ja, parkeerterrein) met daaraan heel veel winkels. Zo heb je het gigantische Dio World (bestaande uit minstens drie gebouwen met daarin een auto winkel/garage, tuincentrum, iets gamma-achtigs, iets blokker-achtigs en waarschijnlijk nog veel meer), ABC cooking studio (helaas lijkt het alleen maar lessen in Europees/Americaans/alles wat niet Japans is koken te zijn die in het Japans worden gegeven, een Sega arcade hal (waar Siebrand en ik gisteren airhockey hebben gespeeld, vet lachen!), heel veel kledingwinkels met grappige Engelse namen (cheerful choco, cotton rainbow cream, field/dream, up field, etc) en het AL-plaza. Dit is een heel groot winkelcentrum dat een beetje aanvoelt als een uit de klauwen gegroeide V&D/bijenkorf. Ze hebben hier echt van alles!

Zo ook een food court, wat goed uitkwam, want ik had wel trek! De MacDonalds, KFC en Subway vermijdend (want dat is toch niet avontuurlijk?) kwam ik uit bij dit tentje (zie foto). Aangezien ik geen idee had wat ze er precies verkochten heb ik gewoon maar wat aangewezen. (ze hebben gelukkig wel bijna overal plaatjes van eten)
De plaatjes die ik aanwees waren een grote beker schaafijs met roze siroop en een soort van deegballetjes.
Op het eerste gezicht zag het er heerlijk uit (zie foto). De balletjes leken hartig, aangezien er sojasaus, lente uitjes en geraspte radijs bij zat. Vol goede moed pakte ik er één op (ik word al beter met stokjes!) en beet ik er in.

Oké... Dat was compleet anders dan verwacht! De balletjes bevatten iets wat het meest lijkt om warme rijstepap met in het midden een stuk inktvistentakel!!
In eerste instantie had ik de neiging om direct alles weg te doen en ergens iets anders te gaan halen maar uiteindelijk heb ik een tweede hap geprobeerd.
Als je weet wat je moet verwachten is de smaak eigenlijk best prima. De rijstepap is wat saai maar de inktvis smaakt best lekker en zeker met de toevoeging van de sojasaus is de combinatie zeker niet vies! Alleen de textuur blijft me tegenstaan. De combinatie tussen de krokante buitenkant, zachte rijstepap en taaie inktvis..
Brr..

Ik heb daarna een deal met mezelf gesloten. Als ik ze alle 8 opeet mag ik daarna wat lekkers kopen bij de supermarkt die ook op deze verdieping zit.

Nog 3 te gaan!






Update:
Ze kwamen op. Oh en het schaafijs was wel heel lekker! Ik had bij de supermarkt iets gekocht waarvan ik dacht dat het een soort zoete koekjes waren (roze verpakking met een beertje erop) maar dat blijkt een soort kroepoek te zijn!! De misvattingen gaan vrolijk door! Maar de kroepoek is wel lekker! ;-)

Update 2:
Kan de foto's die hierbij horen niet vinden.. zal vast iets raars gedaan hebben!

  • 26 Augustus 2015 - 11:13

    Constance:

    Geweldig Anna, wat kan jij leuk schrijven. Leuk (ik zit met een glimlach te lezen) beeldend en informatief!
    Op deze manier neem je mij/ons, mee op je ontdekkingstocht. Fijn!

    Donderdag ga ik even naar Den Bosch.
    Liefs voor jullie alle twee.

  • 26 Augustus 2015 - 12:28

    Jantine:

    Ik zie het al helemaal voor me xD
    Je hoort het vaker: Japan is toch echt heel heel heel erg anders dan Europese landen. Het went vast. Ooit. Een keer. ;-)

  • 26 Augustus 2015 - 12:52

    Janniek:

    Jeetje, inderdaad heftig zeg. Als je reist in landen waar je de taal niet spreekt maar de letters wel hetzelfde zijn vergeet je soms dat je dan nog best veel informatie uit woorden kunt halen. Ik hoop dat je snel leert en nog veel lekkere misvattingen tegenkomt!
    Dikke knuffel

  • 26 Augustus 2015 - 13:40

    Helma:

    Wel enorm heftig, maar wat schrijf je leuk. Heel veel succes daar!

  • 26 Augustus 2015 - 14:39

    Anne:

    Haha dappere tante!!! En hoe stoer is je laatste stuk...je vent van zn werk halen in Japan! Te cool! Zet m op wijffie! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Siebrand

Actief sinds 25 Aug. 2015
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 7065

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2015 - 02 Oktober 2015

Japan deel 1

Landen bezocht: